15°C آفتابی
اوقات شرعی
 
       
      •  
        منبع خبر :
        تعداد بازدید: 1922
        کد: 56929
        تاریخ انتشار:
        ۱۳۹۳/۱۰/۲۲

        داشبورد مدیریت شهری

        داشبورد مدیریت شهری
        داشبورد مدیریت شهری

        داشبوردهای مدیریتی BI یا سیستم های اطلاعات مدیران، در واقع سیستم های یکپارچه هوش سازمانیBusiness Intelligence هستند که وظیفه حیاتی نمایش و تحلیل وضع کنونی سازمان ها و مدیریت عملکرد آنها را یاری می رسانند. بطور عام، داشبورد ارائه گرافیکی مهم ترین اطلاعات مورد نیاز برای رسیدن به یک یا چند هدف مشخص است؛ که در یک صفحه با دقت و نظم چیده شده اند، تا مدیران بتوانند با یک نگاه وضعیت موجود را نظارت کنند. داشبوردهای مدیریتی، ابزاری برای ارائه راه ‌حل ‌های گرافیکی هوش سازمانی، به جهت تصمیم یاری و تصمیم سازی می باشند.

        داشبورد معمولا از مجموعه ای از عناصر گرافیکی تشکیل شده است و قادر به پیوستن به منابع متنوع می باشد، یعنی اطلاعات را از بانک های اطلاعاتی موجود در سازمان استخراج کرده و به صورت یکپارچه در یک صفحه، نمایش می دهد. داشبورد می تواند برای تمامی بخش های سازمان در نظر گرفته شود، مثل: منابع انسانی، استخدام، فروش، عملیات، امنیت، فناوری اطلاعات، مدیریت پروژه، مدیریت ارتباط با مشتری و ...
        داشبوردهای مدیریتی تا حدودی شبیه داشبورد اتومبیل هستند اما چیزی که در بین داشبورد مدیریتی و داشبورد خودرو مشترک است این است که در هر دو شاخص های عملکردی کلیدی که برای کاربر حیاتی است را نمایش می دهند. سازماندهی و ارائه اطلاعات را به عهده دارند و باعث می شوند اطلاعات آسان خوانده و مشاهده شوند.
        داشبورد یک صفحه نمایش اطلاعات است که در یک دسترسی سریع به شما در مورد آنچه در سازمان اتفاق می افتد، آگاهی کامل می دهد. داشبورد هنگامی که درست طراحی شده باشد می تواند ابزاری قدرتمند و منحصر به فرد برای نظارت بر عملکرد سازمان در یک نگاه باشد. اطلاعات مربوط به زمان گذشته و حال را گردآوری می کند، امکان پیش بینی آینده را فراهم می سازد و اطلاعات مورد نیاز مدیران را در اختیار آنها قرار می دهد، دسترسی به اطلاعات کسب و کار را آسان می کند و اغلب بهترین راه برای به دست آوردن بینش به عملیات و عملکرد سازمان است.
        با استفاده از داشبورد، مدیران و مدیران ارشد سازمان ها می توانند به سادگی در یک محیط پویا و ساده، بر شاخص های عملکردی سازمان، بخش یا واحد خود نظارت کامل و به روز داشته باشند. اغلب برداشتی که از داشبورد می شود این است که همان نرم افزار گزارش ساز است، در صورتی که این دو ماهیت متفاوتی دارد. زیرا هر کدام کاربردهای مختلفی دارند، داشبورد روشی است برای ارائه تصویری از اطلاعات که یک دید کلی به مخاطب داده و می توان بر مبنای آن تصمیم گیری کرد، اما گزارش سازها ابزارهای نرم افزارهای هستند برای تهیه و طراحی گزارش در سطوح مختلف. گزارش ساز یک نرم افزار و یک ابزار است ولی داشبورد یک روش ارائه اطلاعات است، پس این دو قابل مقایسه با هم نمی باشند.
         
        ویژگی های اصلی داشبورد مدیریتی :
        ·       دسترسی به اطلاعات از نگاه مدیر
        ·       دسترسی به اطلاعات حیاتی کسب و کار
        ·       ساده و مختصر بودن و درک سریع بصری
        ·       برجسته سازی نقاط کلیدی مانند ماکزیمم، مینیمم، خارج از رنج و بحرانی
        ·       حذف جزئیات تا حد امکان
        ·       و...
         
        ویژگی های اصلی گزارش های سنتی :
        ·       دسترسی به اطلاعات از نگاه کارشناسی
        ·       دسترسی و نمایش جزئیات اطلاعات کسب و کار
        ·       طولانی و تکراری بودن و نیاز به بررسی و پردازش
        ·       مستند سازی و بایگانی نمودن جزئیات فراوان اطلاعات
        ·       و...
         
        داشبورد ها بر KPI ها و موارد خاص تمرکز می کنند و اطلاعات مورد نیاز ما را در قالب نمودار و اجزای گرافیکی در اختیار مان قرار می دهند، اما به این معنی نیست که در داشبورد جدول وجود ندارد. با داشبورد سریع و ساده به اطلاعات مورد نیازمان دسترسی پیدا می کنیم و با یک نگاه کلی می توانیم آنها را درک کنیم. هدف ما از استفاده داشبورد دیدن تصویری از اطلاعات جهت تصمیم گیری برای رسیدن به اهداف در کمترین زمان است، اما برای دیدن جزئیات بیشتر در مورد یک موضوع مورد نظر، باید به گزارش های سنتی رجوع کرد، گزارش های سنتی عمق اطلاعات را نشان داده و نیاز به توجه و دقت عمیق تری دارند و عموماً ترکیبی از اعداد و جداول هستند.

         

        تعداد بازدید: 1922
        ارزیابی
        امتیاز کسب شده در ارزیابی:
        ارزیابی این مورد:
        9 1
        آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر