24°C 
اوقات شرعی
  • سه شنبه،03 مرداد 1396
  • ورود
 
       
      • نتایج و تحلیل های آماری

        بررسی اطلاعات جمعیت شهر مشهد براساس سرشماری سال1390

        هدف از تحلیل:

        بررسی هرم جمعیتی شهر مشهد بر اساس سر شماری سال 1390 و پیش بینی آن تا سال 1395 .

        بستر زمانی و منبع اطلاعاتی تحلیل :

        از سال 1385 لغایت 1390

        داده های حاصل از سرشماری سال 1390 مرکز آمار ایران واصله از گروه آمار

        دستاوردها ونتایج تحلیل

        1-نتایج کلی تحلیل

         در برآورد انجام شده برای سال 95بیشترین فراوانی در هر دو جنس مربوط به رده سنی  30 تا 34 حواهد بود. 

        با گذشت زمان از سال 85 به سمت 95 توزیع جمعیت به سمت تقارن پیش میرود.

        برای سال های آینده توزیع جمعیتی با تراکم در رده سنی میانسال پیش بینی میشود لذا پیش بینی های مرتبط در حوزه آسیب شناسی این پدیده از ملزومات متخصصین علوم اجتماعی در سال های آتی میباشد.   

        2-جزئیات وشاخص ها

        متوسط افزایش سن جمعیت در طی سالهای 85 تا 90 سالیانه معادل 6/1% (به سال) و در  مجموع  پنج سال  معادل 8% بوده است

           برای سال 1395 جمعیت شهر مشهد معادل 30795539  نفر با نسبت جنسی 99/0 برآورد میگردد.

            نرخ رشد جمعیت مابین سال های 1390 تا 1395 معادل 08/2 %  برآورد میگردد.    

          در سال 1390میانگین سنی برای مردان ، زنان و بصورت کلی به ترتیب 4/29 ،64/29و52/29(سال) میباشد.همین مقادیر برای سال 1395 به ترتیب 6/31 ، 04/31 و 82/30 (سال) بر آورد می گردد.

          متوسط نرخ رشد طی سال های 85 تا 90 برابر 7/1 %  بوده است

         

                          ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

        بررسی و تحلیل نتایج نظرسنجی پرسنل شهرداری درموردمحصولات آماری مدیریت آمار

        هدف از تحلیل:

        تحلیل نظرات پرسنل درخصوص خدمات و محصولات آماری مدیریت آمار،فناوری و تحلیل اطلاعات همچنین ارتباط یا عدم ارتباط نظرات آنها با پارامترهای اساسی مانند محل خدمت، سمت، تحصیلات .

        بستر زمانی و منبع اطلاعاتی تحلیل:

        فرم نظر سنجی الکترونیکی تکمیل شده توسط پرسنل در سال 1391

        دستاوردها و نتایج تحلیل :

        1-نتایج کلی تحلیل

        با توجه به اطلاعات بدست آمده از مشارکت حدودا ده درصدی پرسنل در نظرسنجی واینکه ساختارنظردهندگان متشکل از تمام سطوح تحصیلی ،سمتی وسابقه ای شرکت کننده میباشد میتوان نتیجه گرفت که پرسنل شهرداری استفاده کننده از محصولات آماری مدیریت آمار،فناوری وتحلیل اطلاعات از کیفیت وتنوع این محصولات رضایت نسبی دارند.

        2-جزئیات وشاخص ها

        پرسنل با تحصیلات بالا ،سالنامه آماری شهرداری را کاربردی تر از سایر محصولات میدانند.

        پرسنل شاغل درسطح معاونت ها ومدیریت ها محصولات را به صورت چاپی وپرسنل شاغل در سطح مناطق این محصولات را بیشتر به شکل نرم افزاری،سی دی وفایل ترجیح میدهند

        کمترین استفاده از محصولات آماری مربوط به پرسنل شاغل در سازمان ها وبیشترین استفاده متعلق به پرسنل شاغل در مدیریت ها ومعاونت ها میباشد. واز نظر تحصیلات نیز بیشترین استفاده ازمحصولات در رده تحصیلات بالا وکمترین استفاده در رده تحصیلات پایین است.(که چنین موضوعی از قبل قابل انتظار بود) وبطورکلی 35 درصد از پرسنل شرکت کننده در نظرسنجی از محصولات آماری استفاده نمی کنند

         ازنظرمیزان مشارکت درنظرسنجی بالاترین سطح مشارکت در سطح  بالای تحصیلات وکمترین مشارکت در سطح پایین تحصیلات (همانطورکه قابل انتظاراست) مشاهده میشود. وبه تفکیک محل خدمت بیشترین مشارکت در سطح مناطق با 12 درصد وکمترین مشارکت در سطح  پرسنل سازمان ها با کمتر از یک درصد میباشد

         بطور کلی حدود 10 درصد از پرسنل در این نظر سنجی شرکت نموده اند که این میزان نمیتواند مشارکت قابل توجهی باشد

         

         

                                            ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

        بررسی دوره انتظار پروانه بین دفاترپیشخوان و نواحی مناطق درسال1391

        هدف از تحلیل:  بررسی مقایسه ای بین دفاتر پیشخوان ونواحی مناطق از لحاظ میزان کارایی با محوریت میانگین دوره انتظار

        بستر زمانی و منبع اطلاعاتی تحلیل:

         اطلاعات واصله از سامانه سرا مربوط به سال 1391

        دستاوردها و نتایج تحلیل :

        1-نتایج کلی تحلیل :

        زمان صدورپروانه برای دفاترپیشخوان به شکل قابل ملاحظه ای کمتراز زمان صدور پروانه در مناطق است.

              با توجه به اطلاعات ارائه شده بطور واضح مشاهده می شود که 25 درصد از کل متقاضیان صدور پروانه ازطریق دفاتر پیشخوان اقدام ومابقی -75 درصد- مستقیما به مناطق مراجعه نموده اند.

              نسبت دو درصدی پروانه های اقدام شده در دفاتر پیشخوان با  مدت زمان بیش از یک سال در مقابل 98 درصد مربوط به اینگونه  پروانه ها در مناطق نشان میدهد پروانه های اقدام شده از طریق دفاتر پیشخوان با احتمالی نزدیک به صفر نیاز به زمانی بیش از یکسال پیدا میکند.

              بطور متوسط در هرمنطقه 22 درصد از پروانه های صادره ازطریق دفاتر پیشخوان اقدام شده اند.

        2-جزئیات  و شاخص ها:

         میانگین زمان صدورپروانه بطورکلی در فاصله (127-105) روز در سال 91 میباشد. ، در  مناطق درفاصله (134-109) روز در سال 91 ودر دفاترپیشخوان درفاصله (101-66) روز در سال 91 است

        بالاترین درصد پروانه های اقدامی در دفاتر پیشخوان در مناطق ده ویازده به ترتیب با 57% و46% وکمترین درصد در منطقه 6 با 0.3% است که با توجه به آزمون برابری نسبت ها و نمودارهای توصیفی ، بالاترین مراجعات مربوط به دفاتر مهندسی مربوط به مناطق پردرآمد و پایین ترین مراجعات مربوط به مناطق کم درآمد میباشد

         

         

         میانگین سنی به تفکیک جنسیت با برش منطقه ای  -  خرداد 92

         

         ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

         

         

        1- تحلیل جمعیتی: بررسی و مقایسه آمار ارائه شده از میزان زادوولد ، مرگ و میر و ازدواج و طلاق سال 1390و مقایسه و بررسی با آمار ارائه شده نسبت به سال 1389برای کشور،شهرستان تهران،استان خراسان رضوی و شهرستان مشهد.


        - بر اساس اطلاعات گرد آوری شده در مرکز آمار ایران، جمعیت استان در سالهای 85 تا 90 با نرخ حدود 1.51 درصد افزایش یافته است. (نرخ رشد برای کشور 1.47% است.)
        - تعداد تولدها به نسبت جمعیت در استان خراسان بیش از سایر نقاط کشور است و در شهرستان مشهد این نسبت و نیز نرخ رشد آن بیش از سایر نقاط استان می‌باشد.
        - بر اساس برآورد انجام شده در نه ماه اول سال 89 حدود 7.3 درصد کل مرگ و میرهای کشور در استان خراسان رضوی رخ داده است.
        - تعداد طلاقها به نسبت جمعیت در استان خراسان بیش از سایر نقاط کشور بوده و در شهرستان مشهد این نسبت بیش از سایر نقاط استان می‌باشد.
        - بر اساس برآورد انجام شده در نه ماه اول سال 89 حدود 10 درصد کل طلاقهای کشور در استان خراسان رضوی و حدود 14% طلاق های سطح کشور در شهرستان تهران رخ داده است.

         

         

        2- در تحلیل شاخصها و نماگرهای اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی استان خراسان رضوی ، نتایج ذیل حاصل شد.


        از منظر اجتماعی شاخص ها: تعداد مجروحان در تصادفات برون شهری 0.3 % افزایش داشته که با توجه به کاهش 26 %ای تعداد تصادفات برون شهری آمار خوبی نیست،همچنین با اینکه تعداد تلفات انسانی در تصادفات برون شهری 8% نسبت به سال پایه کاهش داشته اما با عنایت به کاهش تعداد تصادفات برون شهری،اگر تعداد این تصادفات با سال پایه تغییر معنی داری نداشت(حداکثر 5% افزایش می داشت) به احتمال 95% شاهد افزایش تلفات انسانی در تصادفات برون شهری نسبت به سال 88 می بودیم که نیازمند تمهیدات جدی تر راه و ترابری و پلیس جاده ها در استان می باشد.
        طلاق رشد 9%ای نسبت به سال قبل و همچنین رشد 6% ای نسبت به ازدواج داشته است.
        از منظر اقتصادی شاخص ها:
        شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای روستایی با 22 %افزایش نسبت به سال پایه( 88 ) عنوان بدترین را به خود اختصاص داد.
        در این شاخص بیشترین بهاء مصرفی مربوط به "خوراکی ها،آشامیدنیها و دخانیات" و کمترین بهاء مصرفی مربوط به "ارتباطات" می باشد.
        در شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری ، بیشترین عدد شاخص مربوط به بهاء" خدمات بهداشت و درمان "و کمترین بهاء مصرفی باز هم مربوط به "ارتباطات" می باشد.
        ارزش ریالی واردات 14 % از سال قبل کمتر شده این درحالی است که مقدار وزنی کل واردات 39 % کاهش داشته است که نشان دهنده خودکفایی بیش از پیش استان در این زمینه است.
        ارزش صادرات غیرنفتی 35 % بیشتر شده که نشان دهنده افزایش سطح کیفیت تولید داخلی استان بوده ، همچنین افزایش بیشتر در مقدار وزنی صادرات غیر نفتی نسبت به سال پایه(48 %)گواه بهتری بر این مدعا است.

         

         

        3- در تحلیل آثار هدفمندی یارانه ها بر اقلام/شاخص هزینه های شهرداری نتایج ذیل در خور توجه است.


        از آنجاییکه در تحلیل مبحث فوق الاشاره ،اطلاعات تمامی آیتمهای شهرداری موجود نبود سعی بر آن شد که در حوزه خدمات شهری 3 شاخص عملکردی-هزینه ای، حوزه خدمات عمرانی شهرداری 8 شاخص و در حوزه حمل و نقل عمومی فقط در شاخص عملکردی- هزینه ای اتوبوسرانی ورود موضوعی شود. برای رسیدن به این پاسخ که هدفمندی یارانه ها چه میزان هزینه به شهرداری تحمیل نموده سعی گردید داده های آماری شاخص های عملکردی- هزینه ای حوزه های فوق الذکر را در سه ماهه اول سال جاری با سه ماهه اول سال 89 مقایسه و رشد عملکردی و هزینه ای هر شاخص را مورد مطالعه قرار دهیم.
        میزان عملکرد در ارائه خدمات هر سه حوزه نشان از این موضوع دارد که بطور قطع شهرداری در سه ماهه اول 90 نسبت به سه ماهه اول 89 خدمات بیشتری ارائه داده است.
        از طریق واردسازی متغیر تورم(16.73% ) و تفکیک آن به تورم خالص(12.85%)و تورم ناشی از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها (3.88% ) ،متوسط هزینه های هر شاخص عملکردی حسب میزان منطقی بودن (حاصل از تورم ) و غیر منطقی بودن(غیرمرتبط با تورم) مشخص نمودیم که نتایج ذیل در دو حوزه اثرات مستقیم و غیر مستقیم این طرح در هزینه های شهرداری در خور توجه است.
        در حالتی که شهرداری با متوسط قیمتهای سال 90 و عملکردی مطابق سال 89 عمل مینمود:
        در بخش اثرات مستقیم تورم ناشی از طرح هدفمندی یارانه ها :
        برای حوزه حامل های انرژی جهت هر شهروند متحمل 3144 تومان هزینه بیشتر شده و این در حالیست که شهرداری طی 3 ماهه اول سال جاری در میزان مصرف بنزین35%،مصرف برق32%،مصرف گازوئیل 17% و مصرف گاز 12% صرفه جویی کرده است.
        و در بخش غیر مستقیم تورم ناشی از طرح هدفمندی یارانه ها :
        بیشترین تاثیر تورم حاصل از هدفمندی یارانه ها در حوزه عمران شهری است(19%)
        کمترین تاثیر آن نیز در اتوبوسرانی بوده است.(3%)
        شهرداری برای هر شهروند مشهدی متحمل 957 تومان هزینه بیشتر به نسبت سه ماهه اول سال 1389 شده و این نیز در حالی است که در آیتمهای ذیل صرفه جویی نموده است:
        1% در هزینه جمع آوری هرتن زباله ، 4% در هزینه میزان زباله بازیافت یا دفن شده، 5% درهزینه مصرف بتن معمولی و5% در هزینه بتن ضد سولفات.
        ( منبع اطلاعات: مدیریت تلفیق و هماهنگی برنامه و بودجه - برآورد جمعیت سال 1390: 3,174,739 نفر و باتوجه به گستره پوششی بیشتر زیر آیتمها توسط مرکز آمار ایران برگرفته از درگاه ملی آمار به نشانی www.amar.org.ir/ از این مرکز بعنوان مبنای تعیین نرخ تورم استفاده گردید.)

        ابتدای صفحه

         

        4- تحلیل زباله تولیدی در شهر مشهد


        - در سالی که گذشت
        حدود 640 هزار تن زباله تولید شد.
        به ازای هر نفر 552 گرم زباله در روز تولید شده است
        بیشترین میزان تولید زباله در شهر مشهد مربوط به تابستان می باشد و در دی ماه و بهمن ماه شاهد حداقل تولید زباله هستیم
        در منطقه ثامن سرانه تولید زباله بیش از سه برابر کل شهر است که این امر به دلیل وجود انبوه جمعیتی زائر و مجاور در محدوده بارگاه مطهر امام رضا(ع) می باشد.
        نقاط نزدیک به مرکز شهر بیشترین میزان تولید زباله را در ماههای مختلف داشته اند.
        میزان زباله تولید شده توسط زائرین بیش از میزان زباله تولید شده توسط ساکنین شهر است (زائرین 35 % بیش از شهروندان)
        در سال های آینده در صورت عدم تغییر فرهنگ تولید زباله
        پیش بینی می شود تا سال 92 میزان زباله تولیدی کل شهر به بیش از 700 هزار تن برسد که تولید زباله بیشتر در سال 92 ، تنها به دلیل افزایش جمعیت نیست بلکه علاوه بر رشد جمعیت سرانه تولید زباله به بیش از 700 گرم در روز افزایش خواهد یافت!

         

         

        5-تحلیل اطلاعات کلان شهرها در سال 1389

        اگر بخواهیم بصورت خلاصه آیتمهای مورد بررسی در این تحلیل را طی یک جدول مشاهده نماییم و حسب هر مورد رتبه ای به کلانشهر تخصیص دهیم ،توجه به جدول زیر لازم است.

                                                                                   جهت دیدن ابعاد اصلی جدول بر روی آن کلیک کنید

         

         

        -تحلیل میزان فعالیتهای انجام شده مناطق شهرداری مشهد در ایام استقبال از بهار سال 1391

        اگر شاخص اندازه مناطق را حذف نماییم در یک ارزیابی ساده به ترتیب منطقه 2،بیشترین حجم فعالیت و مناطق 7، 11 و 8 در رتبه های بعدی قرار می گیرند ، اما برای ارزیابی دقیقتر و با در نظر گرفتن اندازه مناطق که خود بر اساس جمعیت،مساحت محدوده خدماتی و مساحت معابر بدست آمده است ، منطقه ثامن بیشترین میزان فعالیت را در ایام استقبال از بهار داشته است و مناطق 8 ، 7 و 11 به ترتیب در رتبه های دوم تا چهارم قرار گرفته اند. به لحاظ تفکیک نوع فعالیت:

        - در مناطق 1 ، 2 ، 4 و 7 ، بیشترین حجم فعایتها را فعالیتهای ترافیکی،
        - در مناطق 3، 9 و ثامن ، بیشترین حجم فعایتها را فعالیتهای خدمات شهری ،
        - در مناطق 5 ، 6 و 11 ، بیشترین حجم فعایتها را فعالیتهای فضای سبز و
        - در مناطق 8 ، 10 و 12 ،بیشترین حجم فعالیت ها را ، فعالیت عمرانی داشته‌اند.

         

         

         

        7- بررسی میزان فعالیت های عمرانی مناطق به جز فعالیت آسفالت معابر در طول سال های 1389 و 1390

         

                                                                            جهت دیدن ابعاد اصلی جدول بر روی آن کلیک کنید

         

         

                                                                            جهت دیدن ابعاد اصلی جدول بر روی آن کلیک کنید

         

         

         

        8- مقایسه آمار بودجه - واریزیِ مناطق و ستاد منتهی به هشتم خرداد ماه سال‌های 90 و 91

         

        - درصد جذب بودجه تا تاریخ 8/3/1391 نسبت به مدت مشابه در سال 90 افزایش داشته است.

         

        - مشابه سال 90، در سال 91 تا این تاریخ(8/3/1391)، مناطق نسبت به ستاد در جذب بودجه موفق‌تر عمل نموده‌اند.

         

        - با توجه به زمان سپری شده از ابتدای سال تا کنون می بایست حداقل 19 درصد بودجه سالانه جذب گردد اما متاسفانه فقط 11 درصد بودجه جذب گردیده است.

         

        - در مدت زمان‌های مورد بررسی شهرداری مناطق 9 (18 درصد کل درآمدها) و منطقه 1 (16درصد کل درآمدها) بیشترین سهم را در درآمد مجموعه شهرداری داشته‌اند. در مقابل شهرداری مناطق 3، 4، 5، 6 (مناطق شرق شهر)و نیز ردیف سایر درآمدها و ترمینال (در مجموع کمی بیش از 1 درصد کل درآمدها) کمترین سهم را در درآمد مجموعه شهرداری داشته‌اند.

         

        - در سال 91 شهرداری‌های مناطق غرب(9، 10، 11 و12) و مناطق 2و3 در جذب درآمد با توجه به بودجه در نظر موفق‌تر بوده‌اند.منطقه 12 بیشترین درصد جذب را داشته است.(25%)

         

        - در منطقه 12 و 2 و بعد از آن منطقه 10،11،8 ،9 ، 1 و 7 درصد جذب در سال 91 نسبت به دوره مشابه در سال 90 به شدت افزایش و در مناطق 3،4،5 و6 (مناطق شرق شهر)درصد جذب کاهش یافته است.

         

        - مناطق 12 ، 3 ، 4 ، 6 ، 10 و 2 به ترتیب سهم خود را از درآمد مجموعه شهرداری در سال 91 نسبت به دوره مشابه در سال 90 تا اندازه قابل توجهی افزایش داده‌اند(بیش از 50%)، مناطق 11، 1 ، 9 و 5 نیز در افزایش نسبت درآمدی خود نسبت به سال قبل موفق بوده اند ، اما در مناطق 8 ، 7 کاهش در سهم از درآمدهای مجموعه شهرداری مشاهده می گردد.

         

        - ردیف سایر درآمدها و ترمینال در سهم خود از درآمدهای شهرداری تا این تاریخ موفق نبوده و ردیف مدیریت درآمد در افزایش سهم خود از درآمدهای مجموعه شهرداری بهتر عمل نموده است ، لیکن در سال 91 نسبت به دوره مشابه در سال 90، در هر دو ردیف سایر درآمدها و ترمینال و ردیف مدیریت درآمد افزایش درآمد از سال 91 به 90 مشاهده می گردد .

         

        - در مناطق 7 و 8 به رغم افزایش بودجه قابل توجه ، شاهد کاهش درآمد این دو منطقه در سال جاری هستیم.

         

         

         
         
         
         
         
           
            
         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

        تعداد بازدید :15974
        نام:
        پست الکترونیک:
        شرح نظر: